Vývoj nonartificiální hudby

Artificiální hudba (AH) ? z latinského ?ars? = umění

- hudba, která si klade vysoké umělecké a estetické cíle,

- je prokomponovaná a složitá a vyžaduje značnou posluchačskou a hudební zkušenost

- přináší silný umělecký zážitek, je hovorově označována za hudbu ?vážnou?

- důležitější osobností než interpret je skladatel

- hraje se z not

- hrají ji profesionálové většinou na akustické nástroje

- není komerční, není schopna na sebe vydělat (většinou)

- zpěvák musí mít školený hlas, zpívá bez mikrofonu

- atmosféra při koncertu je klidná, posluchač soustředěně poslouchá, na konci skladby odmění interprety potleskem, všeobecně je uznávaná jako určitá umělecká kvalita

Nonartificiální hudba (NAH) ? termín vytvořen záporem AH, jde o hudbu jinou než artificiální

- estetická hodnota není vyloučena, má často jinou funkci (zábavnou, komunikativní?)

- interpret je důležitější než skladatel

- důležitá a častá je zde improvizace

- tuto hudbu mohou hrát i nadšení amatéři

- často jde o hudbu módní, komerční, která nemá trvalé hodnoty

- díky zvukovým nosičům a své srozumitelnosti bez hlubších hudebních znalostí posluchačů je zvláštním druhem zboží, vydělá si na sebe

- hraje se častěji na elektricky zesílené nástroje

- neškolený zpěvák využívá i takové zabarvení zpěvu, které by nebylo bez zesilovače slyšet

- atmosféra při koncertech je hlučná, posluchači vytvářejí náladu, tančí, křičí, zpívají?.

Co řadíme do nonartificiální hudby:

- hudební folklór

- tradiční populární hudba (valčíky, operety, sbory, muzikály?)

- hudba jazzového okruhu (blues, spirituál, jazz, swing, rock, pop?)

- hudba mimoevropských kultur ? přírodních národů, arabsko-perská, předoindická, čínsko-japonská, malajská?

Hlavní etapy ve vývoji NAH

Hudba amerických černochů se výrazně liší od evropské hudby 19.století (výrazný rytmus, polyrytmus, riffy ? melodicko-rytmické motivky ostře rytmizovaných opakujících se tónů, jiný způsob zpěvu.

- spirituál = duchovní sborová píseň amerických černochů

- blues =světská píseň volného tempa, smutný obsah, žaloba na skutečnost (osobitá melodika, dvanáctitaktová forma T- T- T- T7-S-S-T-T-D7-S7-T-T tzv. bluesová dvanáctka, slouží jako základ pro improvizaci

- ragtime = rychlá skladba, levá ruka drží přesně rytmus, pravá ruka rytmus melodie drobí (Scott Joplin)

- jazz = rytmická skladba pro trubku, klarinet, trombon, bicí, banjo, tuba (kontrabas) ? klasické obsazení,

střídání sólistů a chorusu , improvizace, specifické frázování, neopakovatelná atmosféra a invenční jiskření

? nejprve pochodový jazz ? neworleánský styl (k tanci) ? chicagský styl (první velcí sólisté)

- dixiland = imitace neworleánské taneční hudby (název odvozen od lidového označení 10tidolarové bankovky ?fr. dix =10,také geograf.označení amerického jihu)

- hlavní osobnosti: Louis Armstrong, Duke Ellington, Ella Fitzgeraldová, Chick Webb

- swing ?asi od pol. 30,let do konce 2.světové války, syntéza černošského improvizovaného pojetí s bělošským smyslem pro pevnou výstavbu aranžmá, období velkých kapel ? big bandů ve složení:

4 trubky, 4 trombony, 5 saxofonů, bicí, basa, kytara, piano, zpěváci a kapelník ? bílí i černí muzikanti společně. Osobnosti: Count Basie, Benny Goodman, Glenn Miller

- bop = expresivní projev (Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Miles Davis)

- cool, west coast (západní pobřeží) ? chladný jazz, reakce na bop ? 50.léta

- hard bop, east coast, soul (duše) jazz ? opět prosazení černošských kulturních tradic, 50.léta

- free jazz ? 50.-60.léta

- jazz-rock ? 60.-70.léta

- rock ? hudební směr od 50.let 20.století vycházející z country and western (bělošská venkovská hudba), rhythm and blues (černošská městská hudba), boogie woogie ( klavírní styl s kráčejícím basem), vzniká rock and roll ? 1955 film Džungle před tabulí a nahrávka Rock around the clock

- tato hudba zdůrazňuje sudé doby v taktu, kráčející bas mraje rozložené akordy z bluesové dvanáctky a důležitá je i značná hlasitost

- osobnosti rokenrolu: Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard, Buddy Holly, Elvis Aaron Presley

- 60.léta: nástup britských kapel ? Beatles, Rolling Stones, Who, Animals a amerických Beach Boys, Frank Zappa, Jimi Hendrix. Naši: Flamengo, Framus Five, Olympic, Mefisto, Průdy?

- 70.léta: rock se začíná komplikovat ? přejímání témat z oblasti vážné hudby je typické pro classical rock, art rock (Pink Floyd, Yes, Jethro Tull, Queen?)

- hard rock = tvrdá hudba, kladoucí důraz na rytmus, kytarová sóla a silný, hutný zvuk (př. Led Zeppelin, Deep Purple. Black Sabbath, AC/DC, Aerosmith?)

- odpovědí je nástup punku (syrová primitivní hudba hraná s obrovským nasazením, usiluje o maximální autentičnost výpovědi ? př. Sex Pistols, Blondie, Pražský výběr, později Nirvana

- punk byl odrazovým můstkem pro new wave (nová vlna) tj. spojení punkové agresivity s vyspělejší hráčskou technikou (př.Police a Sting, Falco)

- reggae = houpavý rytmus a exotická melodika, pochází z Jamajky (Bob Marley) , YoYoBand

- 80.léta: vznik středního proudu (př.David Bowie, Duran Duran,Depeche Mode, Elton John, Whitney Houston

- komerčně je úspěšný heavy metal (těžká, trudnomyslná hudba) ? př. Ozzy Osbourn, Iron Maiden. Metallica, Alice Cooper

- hip-hop = newyorská lidová hudební kultura

- rap = omezení melodičnosti a mluvení do hudby (tvorba disc jockeyů ? scratching ?škrábání desky?) př. MC Hammer, Ice ?T, Vannila Ice

- break-dance = ekvilibristický tanec

- grafitti = sprejové malby ? paralelní výtvarná aktivita mládeže

- techno hudba

- house music = hudba diskžokejů, kteří hudbu míchají, zrychlují, podbarvují novými syntetickými zvuky, pracují v nahrávacích studiích a s počítači, nikoliv s hudebními nástroji (často drogy Ecstasy)

- disco = 1.diskotéky ve Francii, komerční hudba, líbivá, melodická ? př. ABBA, Amanda Lear, Celine Dion?.

- world music = mísení rocku s etnickou hudbou

- stadionový rock ? př.Bruce Springsteen, U2, Peter Gabriel

- new age music = relaxační hudba- př. Vangelis, Enja, Jean Michel Jarre

Naposledy změněno: Čtvrtek, 29. říjen 2015, 10.56