Vývoj nonartificiální hudby
Vývoj nonartificiální hudby
Artificiální hudba (AH) ? z latinského ?ars? = umění
- hudba, která si klade vysoké umělecké a estetické cíle,
- je prokomponovaná a složitá a vyžaduje značnou posluchačskou a hudební zkušenost
- přináší silný umělecký zážitek, je hovorově označována za hudbu ?vážnou?
- důležitější osobností než interpret je skladatel
- hraje se z not
- hrají ji profesionálové většinou na akustické nástroje
- není komerční, není schopna na sebe vydělat (většinou)
- zpěvák musí mít školený hlas, zpívá bez mikrofonu
- atmosféra při koncertu je klidná, posluchač soustředěně poslouchá, na konci skladby odmění interprety potleskem, všeobecně je uznávaná jako určitá umělecká kvalita
Nonartificiální hudba (NAH) ? termín vytvořen záporem AH, jde o hudbu jinou než artificiální
- estetická hodnota není vyloučena, má často jinou funkci (zábavnou, komunikativní?)
- interpret je důležitější než skladatel
- důležitá a častá je zde improvizace
- tuto hudbu mohou hrát i nadšení amatéři
- často jde o hudbu módní, komerční, která nemá trvalé hodnoty
- díky zvukovým nosičům a své srozumitelnosti bez hlubších hudebních znalostí posluchačů je zvláštním druhem zboží, vydělá si na sebe
- hraje se častěji na elektricky zesílené nástroje
- neškolený zpěvák využívá i takové zabarvení zpěvu, které by nebylo bez zesilovače slyšet
- atmosféra při koncertech je hlučná, posluchači vytvářejí náladu, tančí, křičí, zpívají?.
Co řadíme do nonartificiální hudby:
- hudební folklór
- tradiční populární hudba (valčíky, operety, sbory, muzikály?)
- hudba jazzového okruhu (blues, spirituál, jazz, swing, rock, pop?)
- hudba mimoevropských kultur ? přírodních národů, arabsko-perská, předoindická, čínsko-japonská, malajská?
Hlavní etapy ve vývoji NAH
Hudba amerických černochů se výrazně liší od evropské hudby 19.století (výrazný rytmus, polyrytmus, riffy ? melodicko-rytmické motivky ostře rytmizovaných opakujících se tónů, jiný způsob zpěvu.
- spirituál = duchovní sborová píseň amerických černochů
- blues =světská píseň volného tempa, smutný obsah, žaloba na skutečnost (osobitá melodika, dvanáctitaktová forma T- T- T- T7-S-S-T-T-D7-S7-T-T tzv. bluesová dvanáctka, slouží jako základ pro improvizaci
- ragtime = rychlá skladba, levá ruka drží přesně rytmus, pravá ruka rytmus melodie drobí (Scott Joplin)
- jazz = rytmická skladba pro trubku, klarinet, trombon, bicí, banjo, tuba (kontrabas) ? klasické obsazení,
střídání sólistů a chorusu , improvizace, specifické frázování, neopakovatelná atmosféra a invenční jiskření
? nejprve pochodový jazz ? neworleánský styl (k tanci) ? chicagský styl (první velcí sólisté)
- dixiland = imitace neworleánské taneční hudby (název odvozen od lidového označení 10tidolarové bankovky ?fr. dix =10,také geograf.označení amerického jihu)
- hlavní osobnosti: Louis Armstrong, Duke Ellington, Ella Fitzgeraldová, Chick Webb
- swing ?asi od pol. 30,let do konce 2.světové války, syntéza černošského improvizovaného pojetí s bělošským smyslem pro pevnou výstavbu aranžmá, období velkých kapel ? big bandů ve složení:
4 trubky, 4 trombony, 5 saxofonů, bicí, basa, kytara, piano, zpěváci a kapelník ? bílí i černí muzikanti společně. Osobnosti: Count Basie, Benny Goodman, Glenn Miller
- bop = expresivní projev (Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Miles Davis)
- cool, west coast (západní pobřeží) ? chladný jazz, reakce na bop ? 50.léta
- hard bop, east coast, soul (duše) jazz ? opět prosazení černošských kulturních tradic, 50.léta
- free jazz ? 50.-60.léta
- jazz-rock ? 60.-70.léta
- rock ? hudební směr od 50.let 20.století vycházející z country and western (bělošská venkovská hudba), rhythm and blues (černošská městská hudba), boogie woogie ( klavírní styl s kráčejícím basem), vzniká rock and roll ? 1955 film Džungle před tabulí a nahrávka Rock around the clock
- tato hudba zdůrazňuje sudé doby v taktu, kráčející bas mraje rozložené akordy z bluesové dvanáctky a důležitá je i značná hlasitost
- osobnosti rokenrolu: Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard, Buddy Holly, Elvis Aaron Presley
- 60.léta: nástup britských kapel ? Beatles, Rolling Stones, Who, Animals a amerických Beach Boys, Frank Zappa, Jimi Hendrix. Naši: Flamengo, Framus Five, Olympic, Mefisto, Průdy?
- 70.léta: rock se začíná komplikovat ? přejímání témat z oblasti vážné hudby je typické pro classical rock, art rock (Pink Floyd, Yes, Jethro Tull, Queen?)
- hard rock = tvrdá hudba, kladoucí důraz na rytmus, kytarová sóla a silný, hutný zvuk (př. Led Zeppelin, Deep Purple. Black Sabbath, AC/DC, Aerosmith?)
- odpovědí je nástup punku (syrová primitivní hudba hraná s obrovským nasazením, usiluje o maximální autentičnost výpovědi ? př. Sex Pistols, Blondie, Pražský výběr, později Nirvana
- punk byl odrazovým můstkem pro new wave (nová vlna) tj. spojení punkové agresivity s vyspělejší hráčskou technikou (př.Police a Sting, Falco)
- reggae = houpavý rytmus a exotická melodika, pochází z Jamajky (Bob Marley) , YoYoBand
- 80.léta: vznik středního proudu (př.David Bowie, Duran Duran,Depeche Mode, Elton John, Whitney Houston
- komerčně je úspěšný heavy metal (těžká, trudnomyslná hudba) ? př. Ozzy Osbourn, Iron Maiden. Metallica, Alice Cooper
- hip-hop = newyorská lidová hudební kultura
- rap = omezení melodičnosti a mluvení do hudby (tvorba disc jockeyů ? scratching ?škrábání desky?) př. MC Hammer, Ice ?T, Vannila Ice
- break-dance = ekvilibristický tanec
- grafitti = sprejové malby ? paralelní výtvarná aktivita mládeže
- techno hudba
- house music = hudba diskžokejů, kteří hudbu míchají, zrychlují, podbarvují novými syntetickými zvuky, pracují v nahrávacích studiích a s počítači, nikoliv s hudebními nástroji (často drogy Ecstasy)
- disco = 1.diskotéky ve Francii, komerční hudba, líbivá, melodická ? př. ABBA, Amanda Lear, Celine Dion?.
- world music = mísení rocku s etnickou hudbou
- stadionový rock ? př.Bruce Springsteen, U2, Peter Gabriel
- new age music = relaxační hudba- př. Vangelis, Enja, Jean Michel Jarre