Opera za romantismu
Opera v romantismu
- zaznamenala velký rozvoj, vznikla velká opera s vynikajícími pěvci, sbory, baletem, přepychovou výpravou
- usilovala o efekt u posluchačů
Francouzská opera
Daniel Auber (1782 - 1871) - autor revoluční opery Němá z Portici
Giacomo Meyerbeer (1791 - 1864) - autor oper Prorok, Hugenoti, Afričanka, Robert Ďábel
Charles Gounod (1818 - 1893) - představitel tzv. drame lyrique = lyrické drama, melodičnost, lyrismus
- napsal opery Faust a Markétka (1.díl Goethova Fausta), Romeo a Julie
Jacques Offenbach (1819 - 1880) - proslavil se jako autor operet (např. Orfeus v podsvětí, Krásná Helena, Modrovous, Bandité)
- jediná opera - Hoffmanovy povídky - komická op.
Georges Bizet (1838 - 1875)
- představitel realistické opery, odmítá romantické snění, pozornost věnuje skutečnému životu (prostí hrdinové, podsvětí civilizace)
Carmen - nejhranější opera na světě - dramatická, zpěvná (habanera, píseň toreadora), působivá instrumentace, vynikající zobrazení psychologického vývoje hlavních postav
Lovci perel, Džamile
Italská opera
Gioacchino Rossini (1792 - 1868)
- nejvýznamnější skladatel opery v 19.století před Verdim
- proslavil se především jako autor buffo oper
- využíval techniku bel canto = krásný zpěv , založený na správném dýchání, využívání rezonančních prostor, zpěvné melodice - dodnes nejlepší pěvecká technika!
- většina oper má brilantní předehru, která často přežila samotnou operu
- sympatická, veselá postava, optimista, dobrý společník
Dílo: komické opery - Lazebník sevillský,Italka v Alžíru, Turek v Itálii, Popelka, Straka zlodějka, Hedvábný žebřík
vážné opery - Othello, Semiramis, Mojžíš, Vilém Tell
chrámová díla - Stabat mater, Malá slavnostní mše
Vincenzo Bellini (1801 - 1835)
- krásné melodie a velkolepá výstavba opery - př. Norma, Náměsíčná
Gaetano Donizetti (1797 - 1868)
- měl smysl pro melodiku, virtuozitu
- napsal 70 oper
Dílo: Nápoj lásky, Don Pasqual, Lucia z Lammermooru, Dcera pluku
Giuseppe Verdi (1813 - 1901)
- nejslavnější operní skladatel, studoval v soukromě v Miláně (na konzervatoř nepřijat!)
- navazuje na Rossiniho, Belliniho a Donizettiho, využívá bel canto, ve svých operách vystupňoval dramatický účinek, na rozdíl od Wagnera zůstal věrný uzavřeným formám - árii a recitativu
- jeho krédem byla jednoduchost a přirozenost, posluchače upoutával zpěvnou melodikou, mohutnými sborovými party
- od libreta očekával "silné situace a působivé scény", miloval hrdiny, jimž "rozkazuje srdce"
- zemřela mu žena a 2 děti
- pro Itálii se stal symbolem národního vzkříšení, zvolání -Viva VERDI!!! se stalo politickým heslem, protože hlásky jeho jména byly současně zkratkou hesla - Viva Vittorio Emmanuele Re D´Italia = idea sjednocené Itálie
Dílo: 27 oper - Nabucco (slavný sbor židů), Rigoletto, Trubadůr, Ernani,
chrámová díla - Rekviem
Quatro pezzi sacri = Čtyři církevní díla (Ave Maria, Stabat Mater, Laudi, Te Deum)