Opera v romantismu

- zaznamenala velký rozvoj, vznikla velká opera s vynikajícími pěvci, sbory, baletem, přepychovou výpravou

- usilovala o efekt u posluchačů

Francouzská opera

Daniel Auber (1782 - 1871) - autor revoluční opery Němá z Portici

Giacomo Meyerbeer (1791 - 1864) - autor oper Prorok, Hugenoti, Afričanka, Robert Ďábel

Charles Gounod (1818 - 1893) - představitel tzv. drame lyrique = lyrické drama, melodičnost, lyrismus

         - napsal opery Faust a Markétka (1.díl Goethova Fausta), Romeo a Julie

Jacques Offenbach (1819 - 1880) - proslavil se jako autor operet (např. Orfeus v podsvětí, Krásná Helena, Modrovous, Bandité)

         - jediná opera - Hoffmanovy povídky - komická op.

Georges Bizet (1838 - 1875)

         - představitel realistické opery, odmítá romantické snění, pozornost věnuje skutečnému životu (prostí hrdinové, podsvětí civilizace)

Carmen - nejhranější opera na světě - dramatická, zpěvná (habanera, píseň toreadora), působivá instrumentace, vynikající zobrazení psychologického vývoje hlavních postav

Lovci perel, Džamile

Italská opera

Gioacchino Rossini  (1792 - 1868)

- nejvýznamnější skladatel opery v 19.století před Verdim

- proslavil se především jako autor buffo oper

- využíval techniku bel canto = krásný zpěv , založený na správném dýchání, využívání rezonančních prostor, zpěvné melodice - dodnes nejlepší pěvecká technika!

- většina oper má brilantní předehru, která často přežila samotnou operu

- sympatická, veselá postava, optimista, dobrý společník

Dílo: komické opery - Lazebník sevillský,Italka v Alžíru, Turek v Itálii, Popelka, Straka zlodějka, Hedvábný žebřík

       vážné opery - Othello, Semiramis, Mojžíš, Vilém Tell

       chrámová díla - Stabat mater, Malá slavnostní mše

Vincenzo Bellini (1801 - 1835)

-  krásné melodie a velkolepá výstavba opery - př. Norma, Náměsíčná

Gaetano Donizetti (1797 - 1868)

- měl smysl pro melodiku, virtuozitu

- napsal 70 oper

Dílo: Nápoj lásky, Don Pasqual, Lucia z Lammermooru, Dcera pluku

Giuseppe Verdi (1813 - 1901)

- nejslavnější operní skladatel, studoval v soukromě v Miláně (na konzervatoř nepřijat!)

- navazuje na Rossiniho, Belliniho a Donizettiho, využívá bel canto, ve svých operách vystupňoval dramatický účinek, na rozdíl od Wagnera zůstal věrný uzavřeným formám - árii a recitativu

- jeho krédem byla jednoduchost a přirozenost, posluchače upoutával zpěvnou melodikou, mohutnými sborovými party

- od libreta očekával "silné situace a působivé scény", miloval hrdiny, jimž "rozkazuje srdce"

- zemřela mu žena a 2 děti

- pro Itálii se stal symbolem národního vzkříšení, zvolání -Viva VERDI!!! se stalo politickým heslem, protože hlásky jeho jména byly současně zkratkou hesla - Viva Vittorio Emmanuele Re D´Italia = idea sjednocené Itálie

Dílo: 27 oper  - Nabucco (slavný sbor židů), Rigoletto, Trubadůr, Ernani, La Traviata, Sicilské nešpory, Maškarní ples, Síla osudu, Don Carlos, Aida - provedena 24.12.1871 k otevření Suezského průplavu, Othello, Falstaff

chrámová díla - Rekviem

Quatro pezzi sacri = Čtyři církevní díla (Ave Maria, Stabat Mater, Laudi, Te Deum)

 

 

Naposledy změněno: čtvrtek, 29. října 2015, 10.56