Světový romantismus
Romantismus (1815 - 1900)
- tento umělecký směr se rozvíjí v 19. století a souvisí s nástupem a rozvojem buržoazní společnosti
- ve společnosti se objevuje nespokojenost a rozčarování nad tím, že se nenaplnily ideály Velké francouzské revoluce
- zákl.rysem romantického umění je odklon od rozumového chápání světa a zájem o vnitřní život člověka, o jeho sny, city, představy, vzpomínky...
- romantický hrdina byl vnímavý, melancholický, rozervaný, nepochopený, osamocený, často vyřazený ze společnosti, uchyluje se do přírody
náměty romantických umělců: láska, nenávist, zoufalství, radost, naděje, fantazie, příroda, středověk, rytíři, exotika, erotika, pohádka, pověsti, báje, historie vlastního národa.....
- novým prvkem uměleckého projevu 19.století bylo též vyjádření národní příslušnosti - oživování národní historie,využívání lidové slovesnosti a dalších prvků národního folklóru
- objevily se tzv. národní školy - česká, ruská, německá, polská, maďarská, skandinávská...
- hudebník se stal svobodným občanem a svou tvorbu uplatňoval prostřednictvím tržních vztahů
- impresário se stal organizátorem jeho styku s posluchačem (hudební manažer)
- hudba se stala samozřejmou součástí měšťanského vzdělání
- klavír patří k běžnému vybavení měšťanské domácnosti
- hudba se přestěhovala do nových velkých koncertních sálů a divadel - toto odlišné akustické prostředí se projevilo na zvukovém vybavení nástrojů a početnějším obsazením orchestru (60 - 70 hudebníků, později i více)
- skladatelé předepisovali nové nástrojové techniky, větší dynamické i výrazové odstínění
- orchestr se rozšířil o další nástroje: anglický roh, basový klarinet, zdokonalená harfa, ventilový pozoun, tuby...
Charakter hudby:
melodie - méně pravidelná, zpěvná, rozevlátá, nepravidelně členěná, široce klenutá
- často čerpala z lidových písní a tanců
harmonie - uvolněná, objevily se nově znějící souzvuky, neobvyklé akordické spoje, modulace, míšení tónin, návrat k používání starých tónin
polyfonie - se stala opět součástí skladatelovy práce, hlavně v symfoniích, církevních skladbách atd.
Hudební formy:
vokálně-instrumentální - opera - vážná i komická, opereta, píseň, sbory, koncertní árie, kantáta, oratorium, mše, requiem, pašije, melodram...
instrumentální formy - symfonie,
programní symfonie (idee fixe) - výrazný hudební motiv, který sloužil jako symbol osoby, věci, místa, myšlenky, nálady...
V průběhu skladby se tento úryvek opakovaně vracel v původním znění nebo v obměnách, propojoval všechny věty symfonie
- je cyklická skladba s jednotným dějovým námětem
symfonická báseň - jednovětá orchestrální skladba, kde skladatel vyjadřuje hudebními prostředky (melodií, harmonií, dynamikou, agogikou, instrumentací...) mimohudební námět
orchestrální suita - cyklická skladba složená z taneční (baletní), operní nebo činoherní hudby, komponovaná na mimohudební námět, má menší rozsah než symfonie
serenáda, sonáta, koncert, smyčcový kvartet, drobné komorní skladby - př. preludium, fantazie, impromptu, nocturno, rapsodie, balada, romance, humoreska...
tance - samostatné i cyklické skladby, stylizované =tj.autor respektuje základní obrys předlohy - metrum, rytmus, tempo tance a pak volně komponuje vlastní umělecký tvar
- nejčastěji polky, valčíky, polonézy, mazurky...
Franz Schubert (1797 Wien-Lichtental - 1828 Wien)
- rakouský skladatel, mistr písně, svobodný umělec - bohém, vychází z klasiků, obdivuje Beethovena
- jeho největším bohatstvím byla zpěvná melodie, přenášená lidským hlasem, verše Goetheho, Schillera, Heineho
- za života měl jen
- zemřel na tyfus
dílo: písně - přes 600 - největší umělecký význam - cykly Spanilá mlynářka, Zimní cesta, Labutí zpěv, píseň Ave Maria
symfonie - 9 (7 je nezvěstná a sporná), č. 4 - Tragická,
č.8 Nedokončená
komorní tvorba - smyčcový kvartet Smrt a dívka
klavírní kvintet Pstruh
klavírní tria, klav. sonáty
mše - 3 Gdur, As dur, Es dur
singspiely - většinou neúspěšné pro malou dramatičnost
- př. hudba ke hře Rosamunda
Carl Maria von Weber (1786 Eutin u Lübecku - 1826 Londýn)
- německý skladatel a dirigent, tvůrce první romantické opery, zakladatel německé romantické opery
- 3 roky působil v německé opeře v Praze a potom byl šéfem a kapelníkem dvorního divadla v Drážďanech
Dílo: opery - Čarostřelec - první německá romantická opera ? romantický námět i hudba
Euryanta, Oberon
klavírní koncerty - Koncertní kus, Vyzvání k tanci, sonáty
klarinetové, fagotové koncerty, hornové koncerty
Felix Mendelssohn - Bartholdy (1809 Hamburg - 1847 Lipsko)
- pocházel ze zámožné židovské rodiny, otec bankéř, žil v blahobytném a kulturním prostředí, studoval hudbu
- měl osobní kontakty s Goethem, hodně cestoval (Itálie, Francie, Anglie)
- stal se dirigentem světového věhlasu, pátral v archivech po dílech starých skladatelů
- stal se ředitelem orchestru v Lipsku, který získal pod jeho vedením světový ohlas - zavedl cykly historických koncertů, významní hostující sólisté...
- v r. 1829 provedl v Berlíně Matoušovy pašije J.S.Bacha, tím dal podnět k novodobé bachovské renesanci a k pátrání po slavných předchůdcích
- zasloužil se o založení lipské konzervatoře
- ideálem jeho hudby byla něha, úsměvnost a klid, neobyčejná melodická vynalézavost
Dílo: symfonie (5) - Skotská, Italská, Reformační
koncerty - pro housle
orchestrální skladby - předehry - Hebridy, Klid moře a šťastná plavba, Pohádka o krásné Meluzíně
Sen noci svatojánské - slavný Svatební pochod (složil už v 16 letech)
klavírní tvorba - Písně beze slov, sonáty
Varhanní skladby, smyčcové kvartety
oratoria - Paulus, Eliáš (podle vzoru Bacha a Händela)
moteta - Tři moteta pro ženský sbor a varhany - Laudate pueri
světské sbory
Robert Schumann (1810 Zwickau - 1856 Bonn)
- německý skladatel, klavírista, kritik a dirigent
- od dětství byl mimořádně hudebně i literárně nadán, studoval práva a pak se definitivně rozhodl pro hudbu
- studoval klavír u profesora Wiecka, nadměrné cvičení spojené s nehodným experimentem mu poškodilo pravou ruku do té míry, že se musel rozloučit s myšlenkou na koncertní dráhu
- založil Nový hudební časopis, ve kterém stíhal nedostatky a slabosti doby a vyzdvihoval vše, co pokládal za přínos hudebnímu dění, dovedl rozpoznat skutečné hodnoty a pomohl nejednomu začínajícímu skladateli
- oženil se s dcerou svého učitele - Clarou Wieckovou - klavírní virtuoskou, která se stala první a vynikající interpretkou jeho děl
- postihla ho duševní choroba
- jeho vrcholná díla patří klavíru
Dílo: koncerty - klavírní koncert a moll
- pro violoncello
- Koncertní skladba pro čtyři lesní rohy
předehry - Manfred
symfonie (4) - č.1 B dur Jarní , č.3 Rýnská
klavírní programní skladby - Motýli, Karneval, Fantastické kusy, Lesní scény, Symfonické etudy
oratorium - Ráj a Peri
písňové cykly - Láska a život ženy, Láska básníkova, Myrty
Fryderyk Chopin (1810 Zelazowa Wola - 1849 Paříž)
- polský skladatel a klavírista, vytvořil nový klavírní styl, říkali mu básník klavíru, otec Francouz, matka Polka
- nejraději hrál v komorním prostředí šlechtických a měšťanských salonů mezi básníky, malíři, vědci, politiky
- používal arpeggiové akordy přes několik oktáv, pedál - zasněné nálady...
Dílo: pro klavír - Koncerty pro klavír a orchestr č.1 a 2
sonáty, etudy - Revoluční ,
Preludia, Nocturna, Balady, Scherza, Mazurky, polonézy, valčíky- Minutový, Fantazie, Impromptu...