Světový klasicismus (1740 - 1830)

- vznikl v době rozpadu feudalismu, kdy Evropou procházela vlna nového duchovního proudu - osvícenství

- základem této filozofie bylo zdůraznění rozumu v lidském konání a nutnosti vědeckého poznávání světa

- docházelo k zesvětštění lidského života

- inspirace byla v antice a renesanci (památky - zámek Kačina u KH, Stavovské divadlo v Praze

- klasicismus zdůrazňoval prostotu, střídmost, jednoduchost, přehledná forma, střízlivý výraz

Charakter hudby

- melodie - jednoduchá, zpěvná, lehce zapamatovatelná, pravidelně členěná,

- výrazný motiv, který se často a pravidelně opakuje, předvětí a závětí

- kontrast mezi tématy, větami

- improvizace ustoupila hře podle pevného notového zápisu

- harmonie - využívání hlavních akordů - T, D, S, jednoduché doprovody - akordy pouze z hlavní tóniny

- je stanovena jedna hlavní tónina

- polyfonie -  se udržela hlavně v církevních skladbách a jako prostředek ozvláštnění

- objevení  postupné dynamiky crescendo, decrescendo

Hudební formy

sonátová forma:  úzký význam: je třídílná

1)expozice - předvedení několika výrazných, vzájemně odlišných témat

         2)provedení - zpracovává všechna témata rozličnými způsoby

3)repríza - návrat původních témat s malými odlišnostmi od expozice, opět hlavní tónina

- široký význam: je cyklická forma má 3 - 4 části, 1. bývá v sonátové formě

         1)rychlá (allegro) 

         2)pomalá (adagio, largo, grave...)

         3)taneční (menuet) nebo žertovná (scherzo)

         4)rychlá - allegro, presto, finále

instrumentální hudební formy:

symfonie -rozsáhlá orchestrální skladba složená ze 3 - 4 vět, těžiště bývá v 1.větě

koncert - cyklická skladba pro sólo a orchestr, na konci bývá kadence - místo, kde hraje pouze sólista ? může i improvizovat, později je už vypsaná

sonáta - cyklická skladba původně pro klávesový nástroj nebo pro komorní duo s klavírem

smyčcový kvartet = nová forma (2 housle, viola, violoncello),

3-4věty

serenáda, divertimento, kasace

vokálně-instrumentální formy:

opera -  komická (buffa) a vážná (seria) - hlavně italská, francouzská a německá

kantáta, oratorium, mše, pašije, nešpory, rekviem  - nevymizely

koncertní árie, doprovázená píseň

Hudební nástroje: housle mají vedoucí postavení mezi smyčci, zdokonalení příčné flétny,objevil se klarinet, klavír byl vyčleněn jako osobitý nástroj, ustálení smyčcového kvarteta, dirigent -  přijal samostatnou řídící roli

Christoph Willibald Gluck (1714 -  1787)

- německý skladatel, reformátor opery

- měl příbuzné v Čechách

- šlo mu o dramatickou pravdivost , o shodu hudby s obsahem slova

- prokomponoval recitativ (byl hudebně zajímavější)

- požadoval důsledné podřízení hudby potřebám dramatu

- odstranil nadbytečné pěvecké ozdoby, které znesnadňovaly srozumitelnost slova

- rozdělil úkoly sólistům i sboru, vyzdvihl funkci orchestru, vystupoval proti kastrátství

dílo: opery -  Orfeus a Eurydica, Alcesta, Ifigenie v Aulidě, Ifigenie na Tauridě, Paris a Helena

Joseph Haydn (1732 Rohrau - 1809 Vídeň)

- rakouský skladatel, zpíval ve Svatoštěpánském dómu ve Vídni,

 2 roky byl kapelníkem u hraběte Morzina v Lukavici u Plzně

- od roku 1761 byl ve službách u knížete Esterházyho

- na konci života se osamostatnil a odešel do Vídně

- dvakrát navštívil Anglii a v Oxfordu získal čestný doktorát hudby

- jeho žákem byl krátce i Beethoven

- psal skladby pro smyčcový kvartet, zrovnoprávnil všechny 4 hlasy, zdokonalil symfonii

Dílo: smyčcové kvartety - (asi 80) - 6 Slunečních, 6 Ruských, Skřivánčí, Císařský (dnes hymna SRN)

symfonie - celkem 104 - Ráno, Poledne, Večer, Na odchodnou, Vánoční, Hodiny, Smuteční, 6 Pařížských, 6 Londýnských, Lukavická, S vířením kotlů, S úderem kotlů

oratoria - Stvoření, Čtvero ročních období

mše, koncerty, árie, písně

opery - Lékař a lékárník, Svět na Měsíci  (upadly v zapomnění)

Wolfgang Amadeus Mozart (*1756 Salzburk - 1791 Vídeň)

- rakouský skladatel, zázračné dítě, v 6 letech koncertoval na cembalo a housle, s otcem Leopoldem a sestrou cestoval po Evropě (Francie, Anglie, Německo, Itálie)

- v 8 letech složil první symfonii, ve 12 letech operu a mši

- byl přítelem Myslivečka, obdivoval mannheimské mistry

- v r.1769 byl koncertním mistrem kapely salzburského arcibiskupa

- od roku 1781 byl svobodným umělcem ( roztržka s arcibiskupem), osamostatnil se a odešel do Vídně, nechtěl být virtuosem ani pedagogem, ale samostatným hudebníkem

- oženil se s Konstancí Weberovou, ve Vídni žil z honorářů za skladby, za výuku ve šlechtických rodinách a za koncertní vystoupení

- pro vídeňské publikum se stávala náročná Mozartova tvorba nesrozumitelnou a skladatel se dostával do rostoucí společenské izolace

- jeho hudba měla obrovské úspěchy v Praze - zejména opery Figarova svatba a Don Giovanni, několikrát navštívil Prahu, žil u přátel Duškových na Bertramce

- přesto upadal do dluhů, rodinné nesnáze a vídeňské intriky, vleklá nemoc mu ztrpčovaly život

- těsně před smrtí psal na objednávku Rekviem, ale skladbu nedokončil (dokončil ji  Süsmayer - jeho žák)

- za svůj krátký život napsal přes 600 skladeb

- jeho hudba vyniká líbeznou zpěvností, průzračnou čistotou harmonie, dokonalou výstavbou, orchestrální barevností a je převážně optimistická

Dílo:  symfonie (45) -  Pražská, Pařížská, Jupiterská, Linecká, Haffnerova

         serenády  - Malá noční hudba

         divertimenta, kasace , instrumentální koncerty - klavírní, houslové, pro dechové nástroje, pro harfu...

         sonáty - pro housle, klavír  - Turecký pochod

církevní skladby  - Korunovační mše, Rekviem....

moteto -Ave verum corpus

opery  -  Únos ze serailu, Figarova svatba, Don Giovanni, Cosi fan tutte, Kouzelná flétna...

koncertní árie - Exultate iubilate (slavné Alleluja), Bella mia fiamma, adieau (Sbohem můj krásný plameni) -  pro Josefinu Duškovou

Ludwig van Beethoven (*16.12.1770 Bonn - 26.3.1827 Wien)

- německý skladatel, dovršitel klasicismu, ukázal hudbě další vývojovou cestu

- hudba měla sloužit největším lidským ideálům - volnost, rovnost, bratrství (Vel.fr.rev.)

- fr. spisovatel Romain Rolland se zabýval jeho životem a dílem (Život Beethovenův)

- od mládí hudebně nadaný, otec alkoholik chtěl brzy těžit z jeho nadání, nutil hrát syna těžké nepřiměřené skladby jeho věku, přesto na hudbu nezanevřel

- v 15 letech se stal dvorním cembalistou bonnské kapely (dirigent Josef Rejcha), jeho synovec Antonín Rejcha byl členem orchestru a přítel B.

- byl žákem Haydna a Salieriho, vynikající klavírista

- celý život se rval se skladatelskými problémy a zpátečnickým okolím

- byl nesmírně hrdý a prchlivý, samotář

- v r.1792 se přestěhoval do Vídně, kde působil jako klavírista, skladatel a pedagog, získal bohaté mecenáše

- od r.1795 začal ztrácet sluch, nevzdal se, pracoval s velkým úsilím

- zemřel v osamocení, ale Vídeň mu připravila slavnostní pohřební průvod, kterého se zúčastnily tisíce lidí

- jeho melodie je zpěvná, výrazná, hutná, v posledním období až posvátná

- rytmus vzrušený, používá synkopy, přízvuky, výrazné dynamické kontrasty, volnou harmonii i disonantní sledy

- rozšířil sonátovou formu (3.věta), vytvořil velký orchestr s plně využívanou instrumentací

Dílo: symfonie (9)  - č.3 Es dur Eroica -  jedinečná oslava lidského hrdinství, původně inspirovaná Napoleonem. Když se nechal Napoleon prohlásit císařem, věnování zrušil

         - č.5 c moll Osudová (už neslyšel!!!), vyjadřuje sílu a víru ve vítězství člověka

         - č.6 F dur Pastorální - vztah k přírodě

         - č.9 d moll s Ódou na radost (text Friedrich Schiller) ve 4.části, -dílo všelidského významu, téma sbratření lidstva, přátelství mezi národy, dnes hymna EU

         koncerty -  klavírní, houslové, Trojkoncert pro kl., housle a violoncello

         klavírní tvorba - 32 sonát - Patetická, Měsíční svit, Appassionata, Valdštejnská

         komorní tvorba - sonáty pro kl. a housle - Jarní, Kreutzerova, pro kl.a violoncello, klavírní tria

         smyčcové kvartety - velmi komplikované

         opera -  Fidelio (Leonora) - oslavuje lásku a obětavost, boj proti tyranii a nesvobodě. Leonora v převleku osvobodí svého manžela Fidelia z vězení, kam ho nespravedlivě uvrhl guvernér Pizzaro.

         předehry - Stvoření Prométheovo, Egmont

církevní skladby - mše - Missa solemnis - největší Beeth. dílo vůbec, náročná

          oratorium - Kristus na hoře Olivetské

 

 

 

 

 

Naposledy změněno: čtvrtek, 29. října 2015, 10.56