Světový klasicismus
Světový klasicismus (1740 - 1830)
- vznikl v době rozpadu feudalismu, kdy Evropou procházela vlna nového duchovního proudu - osvícenství
- základem této filozofie bylo zdůraznění rozumu v lidském konání a nutnosti vědeckého poznávání světa
- docházelo k zesvětštění lidského života
- inspirace byla v antice a renesanci (památky - zámek Kačina u KH, Stavovské divadlo v Praze
- klasicismus zdůrazňoval prostotu, střídmost, jednoduchost, přehledná forma, střízlivý výraz
Charakter hudby
- melodie - jednoduchá, zpěvná, lehce zapamatovatelná, pravidelně členěná,
- výrazný motiv, který se často a pravidelně opakuje, předvětí a závětí
- kontrast mezi tématy, větami
- improvizace ustoupila hře podle pevného notového zápisu
- harmonie - využívání hlavních akordů - T, D, S, jednoduché doprovody - akordy pouze z hlavní tóniny
- je stanovena jedna hlavní tónina
- polyfonie - se udržela hlavně v církevních skladbách a jako prostředek ozvláštnění
- objevení postupné dynamiky crescendo, decrescendo
Hudební formy
sonátová forma: úzký význam: je třídílná
1)expozice - předvedení několika výrazných, vzájemně odlišných témat
2)provedení - zpracovává všechna témata rozličnými způsoby
3)repríza - návrat původních témat s malými odlišnostmi od expozice, opět hlavní tónina
- široký význam: je cyklická forma má 3 - 4 části, 1. bývá v sonátové formě
1)rychlá (allegro)
2)pomalá (adagio, largo, grave...)
3)taneční (menuet) nebo žertovná (scherzo)
4)rychlá - allegro, presto, finále
instrumentální hudební formy:
symfonie -rozsáhlá orchestrální skladba složená ze 3 - 4 vět, těžiště bývá v 1.větě
koncert - cyklická skladba pro sólo a orchestr, na konci bývá kadence - místo, kde hraje pouze sólista ? může i improvizovat, později je už vypsaná
sonáta - cyklická skladba původně pro klávesový nástroj nebo pro komorní duo s klavírem
smyčcový kvartet = nová forma (2 housle, viola, violoncello),
3-4věty
serenáda, divertimento, kasace
vokálně-instrumentální formy:
opera - komická (buffa) a vážná (seria) - hlavně italská, francouzská a německá
kantáta, oratorium, mše, pašije, nešpory, rekviem - nevymizely
koncertní árie, doprovázená píseň
Hudební nástroje: housle mají vedoucí postavení mezi smyčci, zdokonalení příčné flétny,objevil se klarinet, klavír byl vyčleněn jako osobitý nástroj, ustálení smyčcového kvarteta, dirigent - přijal samostatnou řídící roli
Christoph Willibald Gluck (1714 - 1787)
- německý skladatel, reformátor opery
- měl příbuzné v Čechách
- šlo mu o dramatickou pravdivost , o shodu hudby s obsahem slova
- prokomponoval recitativ (byl hudebně zajímavější)
- požadoval důsledné podřízení hudby potřebám dramatu
- odstranil nadbytečné pěvecké ozdoby, které znesnadňovaly srozumitelnost slova
- rozdělil úkoly sólistům i sboru, vyzdvihl funkci orchestru, vystupoval proti kastrátství
dílo: opery - Orfeus a Eurydica, Alcesta, Ifigenie v Aulidě, Ifigenie na Tauridě, Paris a Helena
Joseph Haydn (1732 Rohrau - 1809 Vídeň)
- rakouský skladatel, zpíval ve Svatoštěpánském dómu ve Vídni,
2 roky byl kapelníkem u hraběte Morzina v Lukavici u Plzně
- od roku 1761 byl ve službách u knížete Esterházyho
- na konci života se osamostatnil a odešel do Vídně
- dvakrát navštívil Anglii a v Oxfordu získal čestný doktorát hudby
- jeho žákem byl krátce i Beethoven
- psal skladby pro smyčcový kvartet, zrovnoprávnil všechny 4 hlasy, zdokonalil symfonii
Dílo: smyčcové kvartety - (asi 80) - 6 Slunečních, 6 Ruských, Skřivánčí, Císařský (dnes hymna SRN)
symfonie - celkem 104 - Ráno, Poledne, Večer, Na odchodnou, Vánoční, Hodiny, Smuteční, 6 Pařížských, 6 Londýnských, Lukavická, S vířením kotlů, S úderem kotlů
oratoria - Stvoření, Čtvero ročních období
mše, koncerty, árie, písně
opery - Lékař a lékárník, Svět na Měsíci (upadly v zapomnění)
Wolfgang Amadeus Mozart (*1756 Salzburk - 1791 Vídeň)
- rakouský skladatel, zázračné dítě, v 6 letech koncertoval na cembalo a housle, s otcem Leopoldem a sestrou cestoval po Evropě (Francie, Anglie, Německo, Itálie)
- v 8 letech složil první symfonii, ve 12 letech operu a mši
- byl přítelem Myslivečka, obdivoval mannheimské mistry
- v r.1769 byl koncertním mistrem kapely salzburského arcibiskupa
- od roku 1781 byl svobodným umělcem ( roztržka s arcibiskupem), osamostatnil se a odešel do Vídně, nechtěl být virtuosem ani pedagogem, ale samostatným hudebníkem
- oženil se s Konstancí Weberovou, ve Vídni žil z honorářů za skladby, za výuku ve šlechtických rodinách a za koncertní vystoupení
- pro vídeňské publikum se stávala náročná Mozartova tvorba nesrozumitelnou a skladatel se dostával do rostoucí společenské izolace
- jeho hudba měla obrovské úspěchy v Praze - zejména opery Figarova svatba a Don Giovanni, několikrát navštívil Prahu, žil u přátel Duškových na Bertramce
- přesto upadal do dluhů, rodinné nesnáze a vídeňské intriky, vleklá nemoc mu ztrpčovaly život
- těsně před smrtí psal na objednávku Rekviem, ale skladbu nedokončil (dokončil ji Süsmayer - jeho žák)
- za svůj krátký život napsal přes 600 skladeb
- jeho hudba vyniká líbeznou zpěvností, průzračnou čistotou harmonie, dokonalou výstavbou, orchestrální barevností a je převážně optimistická
Dílo: symfonie (45) - Pražská, Pařížská, Jupiterská, Linecká, Haffnerova
serenády - Malá noční hudba
divertimenta, kasace , instrumentální koncerty - klavírní, houslové, pro dechové nástroje, pro harfu...
sonáty - pro housle, klavír - Turecký pochod
církevní skladby - Korunovační mše, Rekviem....
moteto -Ave verum corpus
opery - Únos ze serailu, Figarova svatba, Don Giovanni, Cosi fan tutte, Kouzelná flétna...
koncertní árie - Exultate iubilate (slavné Alleluja), Bella mia fiamma, adieau (Sbohem můj krásný plameni) - pro Josefinu Duškovou
Ludwig van Beethoven (*16.12.1770 Bonn - 26.3.1827 Wien)
- německý skladatel, dovršitel klasicismu, ukázal hudbě další vývojovou cestu
- hudba měla sloužit největším lidským ideálům - volnost, rovnost, bratrství (Vel.fr.rev.)
- fr. spisovatel Romain Rolland se zabýval jeho životem a dílem (Život Beethovenův)
- od mládí hudebně nadaný, otec alkoholik chtěl brzy těžit z jeho nadání, nutil hrát syna těžké nepřiměřené skladby jeho věku, přesto na hudbu nezanevřel
- v 15 letech se stal dvorním cembalistou bonnské kapely (dirigent Josef Rejcha), jeho synovec Antonín Rejcha byl členem orchestru a přítel B.
- byl žákem Haydna a Salieriho, vynikající klavírista
- celý život se rval se skladatelskými problémy a zpátečnickým okolím
- byl nesmírně hrdý a prchlivý, samotář
- v r.1792 se přestěhoval do Vídně, kde působil jako klavírista, skladatel a pedagog, získal bohaté mecenáše
- od r.1795 začal ztrácet sluch, nevzdal se, pracoval s velkým úsilím
- zemřel v osamocení, ale Vídeň mu připravila slavnostní pohřební průvod, kterého se zúčastnily tisíce lidí
- jeho melodie je zpěvná, výrazná, hutná, v posledním období až posvátná
- rytmus vzrušený, používá synkopy, přízvuky, výrazné dynamické kontrasty, volnou harmonii i disonantní sledy
- rozšířil sonátovou formu (3.věta), vytvořil velký orchestr s plně využívanou instrumentací
Dílo: symfonie (9) - č.3 Es dur Eroica - jedinečná oslava lidského hrdinství, původně inspirovaná Napoleonem. Když se nechal Napoleon prohlásit císařem, věnování zrušil
- č.5 c moll Osudová (už neslyšel!!!), vyjadřuje sílu a víru ve vítězství člověka
- č.6 F dur Pastorální - vztah k přírodě
- č.9 d moll s Ódou na radost (text Friedrich Schiller) ve 4.části, -dílo všelidského významu, téma sbratření lidstva, přátelství mezi národy, dnes hymna EU
koncerty - klavírní, houslové, Trojkoncert pro kl., housle a violoncello
klavírní tvorba - 32 sonát - Patetická, Měsíční svit, Appassionata, Valdštejnská
komorní tvorba - sonáty pro kl. a housle - Jarní, Kreutzerova, pro kl.a violoncello, klavírní tria
smyčcové kvartety - velmi komplikované
opera - Fidelio (Leonora) - oslavuje lásku a obětavost, boj proti tyranii a nesvobodě. Leonora v převleku osvobodí svého manžela Fidelia z vězení, kam ho nespravedlivě uvrhl guvernér Pizzaro.
předehry - Stvoření Prométheovo, Egmont
církevní skladby - mše - Missa solemnis - největší Beeth. dílo vůbec, náročná
oratorium - Kristus na hoře Olivetské