Světové baroko - italské, francouzské, anglické (1600 - 1750)

- vzniklo v Itálii a odtud se rozšířilo po celé Evropě

- důležitým rysem baroka je kontrast pomíjivého zemského bytí a nadzemského božího světa

- upevňuje se feudalismus a posílení moci církve

- název baroko je vzat z výtvarného umění, hlavním rysem je zdobnost a okázalost

baroko = perla = pokřivený (i architektura má tyto znaky, stavby mají bohatě členěný půdorys, linie jsou prolamované

- památky: chrám sv. Mikuláše v Praze, kostel Panny Marie v HK, Svatý kopeček Olomouc, zámek Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou, Kuks, Jaroměřice

- malířství - technika šerosvitu, fresky v kopulích chrámu, iluzivní perspektiva - malíři Rembrandt, Rubens....

- dílo barokního umělce má působit na city diváka a posluchače

Charakter barokní hudby

- složitá výstavba díla, velké ohromující rozměry, velkolepost, zdobnost, uplatnění kontrastu, silný umělecký účinek, zřetelné odlišení vokální a instrumentální hudby

- v instrumentální melodice se uplatňují větší intervaly, kratší rytmické hodnoty, živější tempa atd.

- objevila se doprovázená monodie - základem je generální bas (basso continuo) tj. pevně stanovená melodie v hluboké poloze, zápis této melodie je doplněný číslicemi a posuvkami a slouží jako vodítko k improvizovanému vytváření melodie výplně ve střední poloze

- uplatňoval se v doprovodu sólových nástrojů a zpěvu - vznikl harmonický princip = doprovod v akordech

harmonie - přestala být na okraji zájmu skladatelů, prosadily se tóniny dur a moll

polyfonie - se stále vyvíjela, vrchol má instrumentální polyfonie (fuga)

- objevilo se temperované ladění klávesových nástrojů (rovnoměrné rozdělení oktávy na 12 stejných dílů - půltónů)

Hudební formy v baroku

vokálně instrumentální - opera, kantáta světská i chrámová, oratorium, pašije, mše, nešpory...

opera = hudebně-dramatické dílo, které se skládá z několika jednání, árií a recitativů

kantáta = rozsáhlá cyklická skladba pro sóla, sbor a orchestr častěji na světské téma

oratorium = totéž na náboženské téma, někdy i s vypravěčem

instrumentální - sonáta, triová sonáta, suita, cocerto grosso, koncert, fuga, rondo...

sonáta = mívá 4 části 1)pomalá, 2)rychlá fugovaná, 3)pomalá, 4)rychlá taneční

triová sonáta = cyklická skladba pro 2 melodické nástroje a basso continuo (zdvojené)

suita = sdružení několika tanců v 1 celek ve stejné tónině 

- pro sólové nástroje i orchestr, ustálené 4 tance: allemande = německý 4dobý tanec v mírném tempu, courante = rychlý 3dobý fr. tanec,

sarabanda = pomalá, vážná, 3dobá, španělská,

gigue = irský nebo skotský tanec v 3 nebo 6dobém tempu, rychlý

koncert - 2 typy:  concerto grosso = skladba, kde hraje orchestr a menší skupina nástrojů v sólistickém obsazení

mají 3-4 věty, obě skupiny se střídají či hrají   společně(nejčastěji smyčcové nástroje a cembalo)

                   - sólový koncert = skladba pro sólový nástroj a orchestr

fuga  - polyfonní skladba, zkomponovaná podle určitých pravidel o vedení jednotlivých hlasů

Části fugy:

expozice - úvodní část - nástup hlavního tématu v hlavní tónině (dux), pak nastupuje vedlejší téma(comes) v dominantní tónině, poté další téma v hlavní tónině atd.

         provedení  - témata jsou obměňována, narůstá napětí skladby, moduluje do jiných tónin

         závěr - témata se vracejí do původní hlavní tóniny, uklidnění skladby

Nástroje:

smyčcové - viola da gamba (SATB), housle, viola, violoncello, kontrabas

dechové - hoboj, fagot, zobcová flétna, trubka, lesní roh, klarina a kornet (cink)

klávesové - cembalo, klavichord, varhany, klavír

bicí

        

Italské baroko

- v Itálii ve Florencii kolem roku 1600 vznikla opera

- skupina vzdělaných lidí, hudebníků, básníků a vědců se shromáždila kolem hraběte Giovanni Bardiho, tzv.florentská camerata, chtěla vzkřísit antické drama

- první opery měly náměty z antické literatury, zpěv v nich zněl co nejpřirozeněji a byl srozumitelný - vznikla doprovázená monodie

- první skladatel opery byl Jacopo Peri - opera Dafné (1595 nedochovala se ), Eurydice -1600

Claudio Monteverdi (1567 - 1643)

- it. skladatel, zpěvák , houslista, kapelník a skladatel v Mantově

-od r.1613 kapelníkem dómu sv.Marka v Benátkách

- položil základy pro vývoj opery na 2 století, první reformátor opery

         - zdůraznil krajní hlasy (S,B)

         - obohatil operu o uzavřené formy, rozlišil recitativ a árii

         - zrovnoprávnil drama a hudbu v opeře

Dílo: opery - Orfeo, Korunovace Poppey, Návrat Odysseův, Ariadna

         madrigaly - 8 knih madrigalů ? Madrigaly válečné a milostné

          duchovní - Šestihlasá mariánská mše

Alessandro Scarlatti (1660 - 1725)

- skladatel a dvorní kapelník v Neapoli

- napsal 100 oper, 200 mší, 700 kantát...

Giovanni Battista Pergolesi (1710 - 1736)

- tvůrce opery buffa - komická opera - Služka paní

- Stabat mater pro 2hlasy a orchestr

Arcangello Corelli (1653 - 1713)

- skladatel, houslista, dirigent, významný představitel instrumentální barokní hudby

- proslul jako autor triových sonát a tvůrce concerta grossa (Vánoční)

Antonio Vivaldi (1678 Benátky - 1741 Vídeň)

- skladatel a houslový virtuos, pedagog

- zasloužil se o rozvoj techniky houslové hry

- byl knězem, ale pro chorobu byl zbaven kněžských povinností

- stal se učitelem hudby v dívčím útulku Ospedale della Pieta, zde řídil dívčí orchestr

- koncertoval v Římě, Holandsku, Německu, v Čechách

Dílo: přes 400 houslových koncertů - Harmonické vnuknutí, Zkoušky harmonie a skladby = koncertantní sbírka a v ní nejslavnější Čtvero ročních období

- přes 40 oper, upadly v zapomnění

- koncerty pro hoboj, flétnu, fagot, loutnu, lesní roh, trubku...

duchovní skl. - Magnificat, Stabat mater (chrám. kantáta)

Francouzské baroko

- za krále Ludvíka XIII. dvorní balet, fr. opera

Jean Baptiste Lully (1632 - 1687)

- rodák z Florencie, od 14 let ve Francii, králův oblíbenec, dvorní skladatel a kapelník

- inspektor královské instrumentální hudby

- smrtelně zraněn při dirigování

Dílo: opery (14) - Armida, Rolland, Alcesta

         pastorální hra - Slavnosti Amorovy a Bakchovy

Jean Philippe Rameau (1683 - 1764)

- virtuos na cembalo, varhany a hudební teoretik

- dílo: hrdinské opery - Castor a Polux

 Anglické baroko

Henry Purcell (1658 - 1695)

- skladatel, varhaník a kapelník Westminsterského opatství a angl. královského dvora

- dílo: opera - Dido a Aeneas

         - hudba ke scénickým hrám - Sen noci svatojánské

         - ódy - Óda na den sv. Cecílie, Óda na královnu...

Německé baroko

Georg Philipp Telemann (1681 -1767)

- varhaník a skladatel, studoval práva v Lipsku, přítel Händla, působil i v Eisenachu a Frankfurtu

- od r.1721 chrámovým hudebním ředitelem v Hamburku, ve své době byl pokládán za nejvýznamnějšího skladatele Německa, psal jednoduše i pro amatéry- "...ať žádný nástroj z tvých not v koncích není!..."

- založil Collegium musicum = studentský ansámbl, hudební společnost

Dílo: cca 40 oper - Trpělivý Sokrates

         kantáty, moteta

         cca 600 orchestrálních suit a koncertů, serenád pro nejrůznější sólové nástroje

Georg Friedrich Händl (1685 Halle - 1759 Londýn)

- německý skladatel, syn lékaře, od mládí hudebně nadaný, učil se u varhaníka Zachowova  na varhany, cembalo, housle,studoval práva a současně byl místním varhaníkem v Halle, obojí opustil a odešel do Hamburku

- stal se houslistou a cembalistou v opeře

- v roce 1706 odjel do Itálie, aby se zde zdokonalil v operní skladbě (seznámil se se Scarlattim, Corellim...), pokoušel se komponovat první operní kantáty pro sólový hlas

- po úspěších v Itálii ho zaměstnal hannoverský kurfiřt v čele své dvorní kapely, H. si smluvně zajistil právo na dlouhodobé umělecké cesty

- 1710 odjel do Londýna, naučil se anglicky, prosazoval se svými operami

- po roce 1712 se v Anglii usadil natrvalo, získal přízeň anglické královny Anny, 1714 nastoupil na britský trůn hannoverský kurfiřt, který svému krajanovi prominul zanedbávání závazků u německého dvora

- H.se zasloužil o založení Královské hudební akademie, po neúspěchu jeho oper psal úspěšná oratoria

- H. byl mohutné postavy, činorodý, výbušný, dominantní povahy, ve svém díle spojil (syntetizoval) italskou zpěvnost + francouzské podněty + anglický styl + madrigalovou techniku

- ke konci života oslepl, stejně jako Bach

- Němci i Angličané ho považují za velkou osobnost své hudby

dílo: opery - ovlivněn italskými mistry, francouzskou i anglickou operou, vynikající zpěvnost árií, statičnost děje - Rinaldo, Giulio Cesare, Tamerlan, Rodelinda, Xerxes (slavné Largo)

       oratoria - Saul, Izrael v Egyptě, Juda Makabejský, Samson, Acis a Galathea (pastorální hra), Jefta, Mesiáš (slavné Hallelujah) - vrcholný projev barokní okázalé zbožnosti

       suity Vodní hudba, Hudba k ohňostroji

       koncerty pro sólové nástroje - 3 hobojové, 18 varhaních

       Concerti grossi (6) - dobře propracované, potlačeno concertino

       předehry, komorní skladby, sonáty....

Johann Sebastian Bach (*21.3.1685 v Eisenachu - +28.7.1750 v Lipsku)

- německý skladatel, jeden z největších géniů evropské hudby

- od mládí výrazně hudebně nadaný, učil se na smyčcové i dechové nástroje, varhany

- v 10 letech osiřel, ujal se ho bratr - varhaník, od 15 let se živil sám jako sopranista školního sboru

- byl dvakrát ženatý, z prvního manželství měl 7 a ze druhého 13 dětí

- působil jako varhaník ve Výmaru, v Arnstadtu a v Mühlhausenu

-  od roku 1723 byl kantorem školy u sv.Tomáše v Lipsku, sám vyučoval jen hudbu, na nehudební předměty za sebe najímal zástupce, sám pečoval o hudbu ve 4 lipských chrámech

- všechna díla skládal na objednávku nebo pro určitý účel: pro potřeby chrámu, dvora, pro městské slavnosti, k poctě šlechtických jubilantů, pro domácí muzicírování a pro pedagogické účely

- ve své době ho uctívali především jako varhaníka a znalce stavby varhan a pedagoga, jeho hudba byla považována za zmatenou, starosvětskou a nepřirozenou a po jeho smrti upadla téměř v zapomnění

- na konci života oslepl, mimo Německo nebyl znám

- jeho dílo znovu objevil Felix Mendelssohn-Bartholdy

dílo: varhanní tvorba -  chorálové předehry (asi 100) + preludia a fugy

         Fantazie a fugy, toccaty a fugy (nejslavnější Toccata a fuga

d moll)

         6 trojhlasých varhanních sonát

klavírní tvorba - Temperovaný klavír - 2 řady po 24 preludiích a fugách ( ve všech dur a moll tóninách!)

         Dvojhlasé a tříhlasé invence

         Chromatické fantazie

         Italský koncert - sólo bez doprovodu! (předch. klas. sonáty)

         Suity - 6 německých, 6 francouzských a 6 anglických

         Goldbergovy variace

      komorní tvorba - Sonáty pro housle a klavír (6)  jako triové s.

         Sonáty a partity pro sólové housle, Suity pro sólové violoncello

         Sonáty pro flétnu a cembalo, Suity (Ouvertury) pro orchestr

Koncerty pro různé nástroje -  často úpravy děl jiných skladatelů  (Marcelo, Vivaldi, Telemann) v osobitém Bachově zpracování

         Koncerty pro klavír (16) + 3 koncerty pro 2 pro 3 a pro 4 klavíry

         Koncerty pro housle (3)

Braniborské koncerty (6) -vrchol barokní koncertantní literatury - jsou ve formě concerta grossa (mimo č.3 a 6)  věnovány markraběti braniborskému v r.1721

vokálně-instrumentální skladby

- většinou pro potřebu  protestantské bohoslužby

duchovní kantáty - přes 200 - pro každou neděli a svátek  +   Magnificat

světské kantáty - Svatební, Kávová, Selská, Lovecká, Herkules na rozcestí

pašije - do liturgického textu vkládány duchovní úvahy novějšího data -  Matoušovy, Janovy

         oratoria - Vánoční, Velikonoční

         mše - Velká mše h moll - největší mešní dílo světové literatury

         moteta - Moteta (6) - cyklus pro smíšený (chlapecký) sbor

Tři vrcholná díla : Goldbergovy variace - pro klavír, rozsáhlá passacaglia se 30 složitými obměnami v nejrůznějších formách (pro svého žáka)

Hudební obětina - téma, které skladateli zadal pruský král Friedrich II., zpracováno do 8 kánonů, 3fug,volné fantazie a triové sonáty

Umění fugy - poslední nedokončené dílo, demonstrace všech možností fugové práce na 1 téma (15 fug od nejjednodušších po nejsložitější, 4 kánony) ? vrchol cyklické kontrapunktické

skladby, komponováno na 4 osnovách, neurčil přesně nástrojové obsazení

J.S.Bach = dovršitel evropského hudebního baroka, shrnul dosavadní vývoj evropského hudebního myšlení a naznačil cestu do budoucna, vytvořil nepřekonatelné nadčasové umělecké hodnoty

         BWV = Tématicko-systematický katalog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naposledy změněno: Čtvrtek, 29. říjen 2015, 10.56