Česká renesance
Česká hudba za renesance
- již v předhusitské době se v Čechách objevily vícehlasé skladby, husitství však rozvoj vícehlasé hudby přerušilo
- česká polyfonní hudba se rodila pod vlivem nizozemské a římské školy, projevila se v ní snaha o správnou deklamaci a českou melodičnost
- na rozvoji duchovní tvorby se podílela jednota bratrská (1457) - Jan Blahoslav - redaktor Šamotulského a Ivančického kancionálu, autor první české hudební nauky Musica
Jan Ámos Komenský - byl průkopníkem moderního pojetí školní HV, skládal písně
kancionály - Franusův (1505) v HK, Speciálník královéhradecký - zpěvníky literátských bratrstev
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 - 1621)
- svobodný pán na hradě Pecka - šlechtický skladatel, diplomat, válečník, cestovatel, spisovatel, znalec umění
- na Pecce měl kapelu
- představitel protihabsburského odboje (popraven s českými pány na Staroměstském náměstí)
Dílo: mše Dolorosi martyr - 5hlasá
moteto - Qui confidunt in Domino - 6 hlasé,
Maria Kron
Jan Campanus Vodňanský (1572 - 1662)
- učený humanista, rektor pražského vysokého učení, působil i v HK na latinských školách
- básník a skladatel
- psal ódy a zhudebňoval části bible
- Rorando coeli (Favete linguis singuli) = dvojsbor
V Čechách se rozvíjela i varhanní hudba, u dvora Ferdinanda a Rudolfa II. byly skvělé kapely, také v Českém Krumlově - Rožmberská kapela a na Pecce
Další představitelé: Jan Traján Turnovský, Jiří Rychnovský, Ondřej Jevíčský...
Jacobus Handl Gallus - skladatel slovinského původu, působil v Olomouci a v Praze
- dílo: Opus musicum harmoniarum = soubor motet
Moralia - moteta