Česká hudba za renesance

- již v předhusitské době se v Čechách objevily vícehlasé skladby, husitství však rozvoj vícehlasé hudby přerušilo

- česká polyfonní hudba se rodila pod vlivem nizozemské a římské školy, projevila se v ní snaha o správnou deklamaci a českou melodičnost

- na rozvoji duchovní tvorby se podílela jednota bratrská  (1457) - Jan Blahoslav - redaktor Šamotulského a Ivančického kancionálu, autor první české hudební nauky Musica

Jan Ámos Komenský - byl průkopníkem moderního pojetí školní HV, skládal písně

kancionály - Franusův (1505) v HK, Speciálník královéhradecký  - zpěvníky literátských bratrstev

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 - 1621)

- svobodný pán na hradě Pecka - šlechtický skladatel, diplomat, válečník, cestovatel, spisovatel, znalec umění

- na Pecce měl kapelu

- představitel protihabsburského odboje (popraven s českými pány na Staroměstském náměstí)

Dílo: mše Dolorosi martyr - 5hlasá

         moteto - Qui confidunt in Domino - 6 hlasé,

                        Maria Kron

Jan Campanus Vodňanský (1572 - 1662)

- učený humanista, rektor pražského vysokého učení, působil i v HK na latinských školách

- básník a skladatel

- psal ódy a zhudebňoval části bible

- Rorando coeli (Favete linguis singuli) = dvojsbor

V Čechách se rozvíjela i varhanní hudba, u dvora Ferdinanda a Rudolfa II. byly skvělé kapely, také v Českém Krumlově - Rožmberská kapela a na Pecce

Další představitelé: Jan Traján Turnovský, Jiří Rychnovský, Ondřej Jevíčský...

Jacobus Handl Gallus - skladatel slovinského původu, působil v Olomouci a v Praze

- dílo: Opus musicum harmoniarum = soubor motet

           Moralia - moteta

 

 

 

 

 

Naposledy změněno: čtvrtek, 29. října 2015, 10.56