Renesance (1400 -1600)

- R. = znovuzrození

-         hlavní důvody vzniku renesance:

-         1)vynález knihtisku,

-         2)zámořské objevy,

-         3)evropské náboženské reformace

- pozornost se obracela k člověku, člověk je bytost schopná rozumového jednání, svobodného myšlení, tvoření a rozhodování

- podmínky pro renesanci byly vytvořeny nejdříve v Itálii

- došlo k rozvoji vědeckého bádání, vzrostl zájem o přírodní vědy (matematiku, fyziku, astronomii) i o humanitní obory (filosofie, historie, filologie) + alchymie, astrologie a magické nauky

- toto období usilovalo o obrození životního a uměleckého ideálu antiky - vzdělanost, uctívání krásy, harmonie ducha i těla

vznik humanismu - zdůraznění pravdy, vyproštění člověka ze závislosti na církvi, smyslové prožití pozemského života, odstranění utrpení z lidského života

- vzniklo mnoho uměleckých děl (Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarotti, Rafael Santi, Tizian...)

- existovalo mnoho kapel se zpěváky a instrumentalisty na panovnických sídlech a na šlechtických hradech a v chrámech

- památky: Litomyšl, Opočno, Častolovice, náměstí Nové Město nad Metují, v HK Bílá věž

Charakter hudby

- hledala možnosti k vyjádření citů volného člověka, smyslovost a novou zvukovost

- v polyfonii vzrostl počet hlasů (nejčastěji 4), zvětšil se rozsah vokálních partů, přidal se bas

- byla nejvíce komponovaná pro sbor či více sborů

- jednotlivé hlasy byly rovnocenné, samostatné

- objevila se imitace - hlavně v kánonu- zrcadlový, račí, hádankový, vícenásobný

- zvuk byl bohatší

- je to éra vokální polyfonie

Skladebné druhy:

-         kánony, moteta, madrigaly,

-         mše - části ordinárium (stálé části):Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei

-         proprium (proměnné části): Intoit, Graduale, Alleluja, Offertorium, Communio

-      zapsány v obřadních knihách - misálech a graduálech

-       skladatelé tvořily tzv. školy

Nástroje

- nástrojová hudba byla založena hlavně na zvuku dechových nástrojů - roketle, pumorty, cinky, trubky, pozouny, fagoty, zobcové flétny, serpenty, lovecké (lesní) rohy

- strunné nástroje - lira da braccio, viola da gamba, viola da braccio,  housle, viola, violoncello

- klávesové n. - cembalo, spinet, klavichord, varhany

Nizozemská škola

Orlando di Lasso (1532 - 1594)

- největší představitel niz.školy, Holanďan, hodně cestoval, od r.1557 byl kapelníkem v Mnichově

- složil přes 2000 děl, hlavně moteta, mše

- Magnum opus musicum - vydali jeho synové - sbírka 1200 motet

- světské skladby - Echo, Mattona mia cara

Další představitelé: Jean Ockegham (36-tihlasá mše!), Josquin des Prés, Jacob Obrecht

Římská škola

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 - 1594)

- Ital, kapelník chrámu sv. Petra v Římě, působil v Sixtinské kapli

- jeho dílo je prodchnuto hlubokou zbožností, klidem a vyrovnaností, zpěvností všech hlasů

- nejdokonalejší hudba a capella, psal mše , moteta, hymny, žalmy, madrigaly

Dílo: Mše papeže Marcella

         Stabat mater

         Canticum canticorum (Píseň písní) -  zhudebnění Písně Šalamounovy ze Starého zákona - 29 motet

Další představitelé: Jacob Arcadelt

Benátská škola

- zde se vedle vokální polyfonie začala uplatňovat i instrumentální polyfonie

Adrian Willaert (1480 - 1562)

- kapelník chrámu svatého Marka v Benátkách

Andrea Gabrieli , Giovanni Gabrieli - Salvator noster (Náš Spasitel) -15 hlasé moteto

Notace

- vývoj notového písma plynule navázal menzurální notaci (bílou), autoři rukopisů zdobili své práce ornamenty, ozdobnými písmeny, miniaturami

- objevily se tabulatury - znázorňovaly hmaty, byly to kombinace symbolů, písmen,čísel nebo písmen a not

 

 

 

 

 

 

Naposledy změněno: Čtvrtek, 29. říjen 2015, 10.56