Maturitní práce 2017 – Jan Fiedler
Jako maturitní práci jsem si zvolil maturitní video mé třídy, které jsem vytvářel za pomoci programů Adobe Photoshop CS6, Premiere CC 2017 a Media Encoder CC 2017. Mým cílem bylo vytvořit video v rozsahu do 5 minut v trailerovém stylu.
Potřebné záběry jsem natočil na kameru GoPro Hero 4 za pomoci stativu. Mluvený komentář prof. Absolona jako vypravěče byl nahrán na kapesní rekordér ZOOM H1. Smyšlená loga byla vytvořena ve Photoshopu.
V Premiere jsem založil nový projekt o rozlišení 1920x1080 při 24 snímcích za sekundu (fps). V tomto rozlišení byly natočeny veškeré záběry, avšak některé z nich byly natočeny při větším počtu fps. Následně jsem do projektu importoval veškerá videa, zvukové stopy a loga. Zvukové stopy jsem vyčistil od šumu způsobeného citlivým mikrofonem, vybral nejlepší záběry a ty následně rozstříhal podle jednotlivých replik. Videa jsem zbavil zkreslení způsobené čočkou GoPro kamery (fisheye efekt).
Video začíná promítnutím upozorněním na rating traileru a dvěma smyšlenými logy. Jednotlivé obrázky jsou prolnuty ztmavením. Toto prolnutí bylo použito ve většině videa.
Po promítnutí log začíná hrát hudba s postupným nástupem. Následuje pár záběrů školy zvenčí a z prázdných chodeb. Mezi záběry je komentář vypravěče. Během gradace hudby se i záběry změní v přehnaně dramatické. Zde je stříhání provedeno bez prolnutí a klipy jsou obecně kratší, což pouze přidává na dramatičnosti. V této části videa se nachází 3 časosběrné záběry. Těch bylo docíleno, raději než předvolbou GoPro kamery, natáčením v normálním režimu, zrychlením záběrů na požadovanou délku a vyrenderováním daného klipu. Také bylo použito efektu prolnutí jednotlivých snímků videa, což dodalo efekt rozmazanosti.
Dále ve videu nalezneme zpomalené záběry. Toho bylo docíleno natočením scény při 120 fps, následným zpomalením a opětovným vyrenderováním. Scéna končí prolnutím do dalšího záběru přes zvukovou stopu. Zde bylo zapotřebí přesně nastavit délku daného zvuku, aby nepřesahoval do druhého záběru, během kterého je přehráván komentář. Prolnutím přes ztmavení začíná nová scéna, kde během komentáře začíná postupně hrát nová hudba. Tato hudba na konci rychle vymizí a video utne do tmy. Postupně začíná hrát další, již třetí hudba. Velmi pomalu se navyšuje viditelnost videa. Poté co se smutná, klavírní hudba naplno rozehraje, následuje několik záběrů, které jsou přesně sestříhané do hudby bez jakéhokoliv prolnutí. Na konci této scény následuje dlouhý záběr, který jsem ozvláštnil oddalováním kamery. Toho nebylo docíleno opticky, nýbrž digitálně. Během tohoto oddalování přechází video plynule do černobílého efektu, zatímco se na obrazovce objevuje text. Tento text byl vytvořen jako titulek přímo v Premiere a postupně nabývá na viditelnosti. Podobným stylem byl vytvořen i další nápis, tentokrát přes celou obrazovku, který se pohybuje směrem k divákovi, zde je použit cross zooom efekt. Během něho začne hrát stejná hudba, která hrála na začátku videa. Do rytmu hudby se vytratí i již zmíněný text. Hudba se však stala moc hlasitou, a proto bylo nutné jí během komentáře vypravěče nepatrně ztlumit.
Jedním z nejzajímavějších efektů byl použit na jednu z posledních scén, kdy je záběr na studenty, které vypravěč představuje. K tomu se na obrazovce objevuje text, který koresponduje se slovy vypravěče. Když byl však text na obrazovce statický, působil nudně. Proto jsem nechal text vynořit z řad studentů. Toho jsem docílil tak, že jsem daný záběr zdvojil, jeden z nich jsem přeměnil v masku a text jsem na časové ose vložil mezi tuto masku a původní záběr. Díky tomu se text zdá prostorný. Aby tuto vlastnost neztratil ani po zastavení, tak text postupně zvětšuje velikost po celý záběr.
Ve videu následuje zčernání a utichnutí hudby. Za zvuku tlukotu srdce se objevují nové záběry na studenta oblékajícího se do obleku. Poté student kráčí chodbou, zatímco ho kamera zdánlivě následuje. Toho je opět docíleno digitálním přiblížením. Postupně graduje nová hudba, zatímco student míří k maturitní zkoušce. Série krátkých záběrů je znovu oživena digitálním přiblížením, či oddálením. Když skončí scéna z maturitní zkoušky, zároveň s ní skončí i hudba a místo ní začne hrát nová, veselejší. Na obrazovce se objeví titulek videa a následují rolující titulky také vytvořené v Premiere. Po titulcích následuje poslední scéna, která končí zároveň s hudbou zavřením dveří prof. Absolona.
Nakonec jsem vytvořil titulky korespondující přesně se slovy vypravěče a napevno je zakomponoval do videa.
Práci s časovou osou jsem si během stříhání usnadňoval seskupováním delších, jíž hotových částí do podsekvení a záběry patřící do různých scén jsem barevně rozlišoval.
Nakonec jsem kompletní video exportoval do Encoderu, kde jsem ho vyrenderoval za pomoci různých kodeků a v rozdílné kvalitě (bitrate) podle budoucího využití.